10 kroków, które sprawią, że Twoja dieta będzie zdrowsza, a Ty będziesz w lepszej formie
10 kroków, które sprawią, że Twoja dieta będzie zdrowsza, a Ty będziesz w lepszej formie

10 kroków, które sprawią, że Twoja dieta będzie zdrowsza, a Ty będziesz w lepszej formie. Co i jak jeść, a czego unikać by być zdrowym?

Prawdopodobnie każdy z nas słyszał o podstawowych zasadach zdrowego żywienia, ale zawsze warto je sobie przypomnieć. Zebraliśmy dla Was niezbędne porady oraz wskazówki, które łatwo i z dnia na dzień będziecie w stanie wdrożyć do swojej codziennej diety. Im więcej osób o tym się dowie, tym lepiej dla nas wszystkich. Pamiętajcie, że zdrowa żywność nie gryzie!

Krok 1: Zawsze jedz produkty jak najmniej przetworzone

Im mniej ludzkiej ingerencji w ich skład, tym są zdrowsze dla naszych organizmów. Nie zawierają one szkodliwych konserwantów, sztucznych barwników, polepszaczy smaków czy nadmiaru soli. A co to znaczy w praktyce? To proste! Wystarczy, że zamiast gotowej surówki w plastikowym opakowaniu, która z dużym prawdopodobieństwem zawiera konserwanty lub substancje, których wolałbyś nie spożywać, przygotuj ją sam ze ŚWIEŻYCH WARZYW. Zamiast gotowego pesto czy hummusu, zrób je samodzielnie. Zajmie Ci to może chwilę dłużej (raptem kilka minut) ale z pewnością nie pożałujesz. Naturalny smak zawsze się obroni a świadomość, że wiesz co jesz, pozwoli Ci zasnąć z czystym sumieniem.

Krok 2: Unikaj fastfoodów, czipsów i nadmiaru alkoholu

Brzmi to oczywiście, ale ile razy byłeś/aś w sytuacji, gdy z braku czasu lub miejsca, w którym mógłbyś zdrowo zjeść, decydowałeś/aś się na ociekającego złymi kaloriami burgera lub paczkę czipsów. Z pewnością zdarzyło się to więcej niż raz. Jak z tego wybrnąć. Miej zawsze pod ręką, w samochodzie lub torebce, zdrową przekąskę lub wcześniej przygotowane w domu danie. Nie musi to być nic skomplikowanego. Wcześniej wspomniany hummus, marchewka pocięta w słupki lub pyszny polski ogórek gruntowy, powinien pozwolić Ci zaspokoić chwilowy głód.

Na temat szkodliwości alkoholu, można by napisać osobny artykuł lub całą serię. Sprawdź to w internecie. Kiedy zobaczysz jakie rzeczywiście alkohol sieje spustoszenie w Twoim organizmie, zastanowisz się, czy zawsze warto sięgnąć po ten jeden więcej kieliszek lub butelkę piwa. Pamiętajcie jednak, że wszystko jest dla ludzi, ale zawsze trzeba pamiętać o umiarze.

Krok 3: Pozwól aby warzywa i owoce zostały Twoimi przyjaciółmi

To właśnie one są źródłem niezbędnych witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy i błonnika. W takim razie, jakie warzywa najlepiej jeść? Pełna dowolność! Przede wszystkim takie, które Ci smakują i chętnie po nie będziesz sięgał! Najlepiej, żeby były on surowe, ale jeżeli masz ochotę zjeść je na ciepło, to nie bój się ich grillować i dusić. Chociaż, naszym zdaniem, najlepsze w smaku i dla naszego zdrowia są te podawane prosto z pary. Ważną zasadą jest, żeby pamiętać by  w każdym Twoim posiłku znalazły się chociaż dwa różne warzywa np. pomidor z cebulką, papryka z ogórkiem, itp. Co więcej, warto jest je wzbogacić o dobre tłuszcze. Przecież nikt nie powiedział, że nie możesz spożywać tłuszczu. Pamiętaj tylko o tym, żeby unikać tych złych, które nie dość, że prowadzą do podwyższonego cholesterolu, to również niekorzystnie wpływają na Twój układ trawienny. Zdecydowanie polecamy naturalną oliwę z oliwek lub oleju lnianego nierafinowanego. Dodatek tłuszczu na naszych talerzach, pozwala aby witaminy w nich zawarte swobodnie się rozpuściły w naszym organizmie.

Oliwa z Oliwek

Świeże owoce są równie ważne co warzywa, a w szczególności te polskie, zrywane w naszych sadach. Pamiętaj jednak, że wskazane spożycie, to ok. 1-2 porcie w ciągu dnia. Unikaj jedzenia owoców przed snem. Zajrzyjcie na nasz ryneczek ze zdrowymi i ekologicznymi owocami oraz warzywami. Nie zawiedziecie się. Zapraszamy! Nie znajdziecie w nich ani pestycydów, ani żadnych pozostałości nawozów, czy metali ciężkich. 

Krok 4: Spożywaj naturalne produkty mleczne

Mleko, kefiry, jogurty, twarogi i jaja to źródło łatwo przyswajalnego białka i wapnia, ale również witamin i soli mineralnych. Staraj się unikać śmietany i żółtych serów (wysoka ilość tłuszczu). Jeżeli masz natomiast nietolerancję laktozy, nie bój się korzystać z bez laktozowych lub roślinnych odpowiedników. Znajdziesz je tutaj

Krok 5: Pełne ziarno i nic do dodania!

Jedz jak najwięcej produktów pełnoziarnistych. Biały chleb zamień na razowca, a makaron pszenny na ten razowy lub na makaron orkiszowy.  Ponadto, produkty pełnoziarniste zawierają dużo więcej błonnika, który wydłuża czas  trawienia spożywanej żywności i przedłuża uczucie sytości. Ziemniaki to nieodzowna część obiadu w wielu domach. Jednak, ich nadmierne spożycie nie pomaga w utrzymaniu zdrowej diety. Urozmaić ją trochę! Zastąp parującą pyrę kolorowym ryżem, komosą lub polską kaszą. Nie pożałujesz, a przy okazji Twoje posiłki będą bardziej różnorodne.  

Kasza Gryczana

Krok 6: Słodycze na bok, aby pozbyć się zbędnych boczków

„Unikaj słodyczy” to hasło powtarzane niczym mantra przez każdego trenera, prezentera telewizyjnego, czy Twoich znajomych. I mają oni rację w tym. Jednak, niełatwo jest tak po prostu zrezygnować z kawałka ciasta czy kostki czekolady. Jak to zrobić? Skup się na tym, aby jak najczęściej zastępować je suszonymi owocami  lub całymi orzechami. Jeżeli już koniecznie musisz zjeść ten kawałek czekolady, to zdecyduj się na gorzką z dużą ilości kakao. Wpłynie to dobrze na Twój mózg i sprawi, że nieco lepiej się poczujesz. (LINK DO CZEKOLAD) A co ze słodzeniem kawy i herbaty? Lepiej nie, bo nie jest ciężko zrezygnować z tego nawyku, to kwestia kilku dni lub tygodni. Ale pamiętajmy, że dieta to przede wszystkim równowaga, więc jeżeli chcesz posłodzić filiżankę, to weź do ręki „zdrowszy” cukier w formie miodu lub ksylitolu. Na naszej stronie znajdziesz najwyższej jakości miód z lokalnej pasieki, w której Pan Stanisław dba o to, żeby miód był w pełni naturalny. Co do ksylitolu, to Twój wybór powinien paść na ten rekomendowany przez nas, oryginalny fiński ksylitol

Krok 7: Powiedz NIE słodkim i gazowanym napojom

Jako zamiennik wykorzystaj wodą mineralną, do której możesz dodać odrobinę mięty, cytryny lub ulubionych owoców. To sprawi, że napój nie będzie obciążał Twojego organizmu nadmiarem cukru, a walory smakowe wciąż pozostaną bogate. Dobrą alternatywą są również soki, ale uważaj! Wybieraj tylko te w 100% z owoców i bez dodatku słodzików. Szukaj wyłącznie naturalnych soków!  Wprowadź  do diety zieloną herbatę i napary ziołowe, które ustabilizują Twój metabolizm oraz wpłyną pozytywnie na Twoje samopoczucie. O pozytywnym wpływie herbaty i naparów dowiesz się z kolejnego wpisu na naszym blogu, który już niedługo się pojawi. Zachęcamy, żebyś śledził naszą stronę na bieżąco.

Woda z Limonką

Krok 8: Ogranicz spożycie soli

Spróbuj używać mniejszych ilości soli, a sól kamienną zastąp lepszą solą morską lub solą himalajską. jest ona o tyle zdrowsza, że zawiera dużo więcej korzystnych minerałów,  Jeżeli chcesz, aby Twoja kuchnia miała więcej smaku, ale boisz się przesadzić z solą, to nie wahaj się i sięgnij po różnorodne przyprawy. Indyjski twist smakowy w postaci kurkumy lub curry świetnie komponuje się z wieloma daniami, nawet tymi bardziej tradycyjnymi. Podobnie jak w przypadku herbat, o przyprawach opowiemy na łamach kolejnych naszych wpisów, więc bądź z nami w kontakcie!

Krok 9: Zmniejsz spożycie czerwonego mięsa

Pamiętaj, że czerwone mięso samo w sobie nie jest szkodliwe, ale to jego nadmierne spożycie może być dla Ciebie szkodliwe. Zastąp je drobiem i rybami. Ponadto, smażone mięso bardzo obciąża nasz organizm. Zastanów się, czy nie warto zdecydować się na mięso duszone lub gotowane na parze. Co do wędlin, żeby było co położyć na kanapkę, to niestety te oferowane w większości sklepów to źródło konserwantów i znaczących ilości soli, więc warto poświęcić chwilę, aby upiec sobie kawałek pysznego schabu, szynki lub piersi indyka. Dobrze dobrana marynata będzie sprzyjać pysznemu smakowi! Skorzystaj z najlepszych przypraw, które znajdziesz w naszym sklepie. Co ważne, niezależnie od rodzaju mięsa, staraj się je spożywać maksymalnie 2-3 razy w tygodniu.

Ryba

Krok 10: Regularność

To co najczęściej wpływa, że rezygnujemy z danej diety, to brak regularności w jej stosowaniu. Potraktuj swoją codzienną dietę nie jako sposób na odchudzanie, ale droga do zdrowia, która nie jest krótka i prosta, ale zdecydowania warta postawienia na niej swoich kroków. Przede wszystkim, staraj się jeść od 4 do 5 posiłków dziennie. Nawodnienie jest równie ważna, więc nie zapomnij o tym, że aby sprawnie funkcjonować należy pić od 2 do 2,5l płynów.


Gdy wdrożysz proponowane przez nas kroki i będziesz się ich trzymać, to zobaczysz, że dieta nie jest czymś przykrym, w czym trzeba trwać i męczyć się. Pamiętaj, że nie zawsze warto od razu skakać na głęboką wodę, stawiaj krok po kroku, zaczynając od tych mniejszych, a z czasem decydując się na coraz poważniejsze. To pozwoli Ci wyrobić zdrowe nawyki żywieniowe, które będą towarzyszyć Ci przez długie i zdrowe życie, a to wszystko dzięki zastosowaniu 10 prostych zasad.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl